Sunday, June 16, 2013

Koperasi Felcra Seberang Perak catat untung RM3.1 juta tahun lalu

PASIR SALAK 14 Jun - Koperasi Peserta-peserta Rancangan Felcra Seberang Perak menunjukkan pencapaian membanggakan apabila berjaya merekodkan keuntungan mencecah RM3.1 juta bagi tahun 2012.

Source from (Utusan Malaysia): http://www.utusan.com.my/utusan/Utara/20130615/wu_02/Koperasi-Felcra-Seberang-Perak-catat-untung-RM31-juta-tahun-lalu
Published: Jun 16, 2013

Pengerusinya, Zolkepli Samuri berkata, koperasi yang mempunyai 1,746 ahli meraih keuntungan menerusi kegiatan perladangan sawit, membabitkan kawasan seluas 140 hektar di Tapah dan Tanjung Tualang.

Selain sawit, katanya, koperasi tersebut juga terbabit dalam kegiatan pemborongan dan menaik taraf Kolej Felcra yang menelan kos RM11.5 juta.

"Selain mengukuhkan operasi sedia ada, pihak koperasi sedang meninjau bidang-bidang baharu yang boleh diterokai dan memberikan manfaat kepada ahli-ahli pada masa hadapan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis perasmian Mesyuarat Agung Tahunan Kali Ke-26 koperasi tersebut yang disempurnakan Pegawai Khas Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Ibrahim Katop di sini hari ini.

Zolkepli memberitahu, antara kunci kejayaan KPFSB ialah keberanian koperasi itu meneroka bidang-bidang baharu dan keluar daripada rutin sebagai pengedar input pertanian sejak awal tahun 1990-an.

Sementara itu, Ibrahim dalam ucapan perasmiannya menggesa Felcra supaya mengambil inisiatif membendung penghijrahan keluar generasi kedua dan ketiga Felcra di negeri ini.

Sehubungan itu, beliau mencadangkan supaya Felcra memberikan peluang seluas-luasnya kepada generasi baharu membangunkan tanah-tanah rezab miliknya.

"Sekarang ini kita lihat generasi pertama Felcra terdiri daripada warga emas yang tidak mampu lagi meneruskan kerjaya mereka atas faktor usia.

"Jadi, generasi baharu inilah harus menggantikan m

No comments:

Post a Comment