Tuesday, June 4, 2013

Pengusaha Kraf Harus Ubah Sikap

JITRA (Bernama) -- Industri kraftangan, pada suatu ketika dahulu lebih dikenali sebagai 'perusahaan kampung' membabitkan kaum wanita dan lelaki dari sesebuah kawasan desa, yang menjadikannya sebagai kelangsungan pencarian rezeki kehidupan.

Source from (Bernama): http://www.bernama.com/bernama/v7/bm/ge/newsgeneral.php?id=953786
Published: Jun 04, 2013

Ia juga tidak lari daripada pembentukan mentaliti bahawa industri yang terurai dalam kepelbagaian bidang seperti tembaga, batik dan anyaman itu hanyalah sekadar warisan tradisi yang tidak 'menguntungkan' mana-mana pihak.

Kerjanya sukar serta memerlukan komitmen, kepakaran dan kesabaran tinggi, masa diperlukan adalah lama, tetapi hasil diterima tidaklah 'seindah mana' berbanding pengorbanan yang dicurahkan oleh pengusaha terlibat.

Dalam erti kata mudah, tidak berbaloi untuk membuatnya.

Biarpun begitu, mutakhir ini telah memperlihatkan akan satu senario kebanggaan apabila industri yang dianggap bakal menjadi lipatan sejarah itu telah disuntik segar supaya tidak usang dimamah waktu.

Anjakan pradigma digerakkan kerajaan serta pihak berkaitan dalam mengangkat martabat industri kraf telah menjadikan ia sebagai antara alternatif penjanaan dan pengukuhan nilai ekonomi negara.

Ini terbukti apabila nilai jualan perusahaan yang bersandarkan kepada warisan tradisi negara itu telah melonjak secara drastik daripada RM140 juta pada tahun 2011 menjurus kepada nilai melebihi RM300 juta tahun lepas.

PERUBAHAN SIKAP

Lonjakan jualan itu juga sedikit sebanyak berpaksikan kepada kekayaan dan keunikan variasi produk kraf, hasilan daripada asimilasi kepelbagaian budaya masyarakat majmuk negara.

Masyarakat Melayu yang kaya dengan budayanya itu, serta tidak terkecuali Cina, India, Baba Nyonya, Iban, serta banyak lagi yang terangkum ke arah penambahan nilai industri kraf sekali gus menjadi daya tarikan kepada pelancong tempatan dan luar negara.

Menerusi itu juga, ia berfungsi sebagai gerbang penjanaan keuntungan para usahawan dalam melakar masa depan lebih gemilang apabila industri yang bertaraf kampung ini telah membawa mereka ke persada antarabangsa.

Ini dapat dilihat, apabila beberapa pengusaha berjaya mempamerkan barangan kraf mereka di negara luar serta meraih permintaan baik daripada warga sana.

Akan tetapi, potensi perusahaan warisan ini yang boleh diagresifkan lagi turut dilingkari dengan masalah 'sikap negatif' segelintir pengusaha sekali gus menjadi benteng dalam merealisasikan impian berkenaan.

IA INDUSTRI KAMPUNG

"Terdapat pengusaha kraf merasakan perusahaan mereka itu hanyalah industri kampung dan kecil-kecilan. Ini menyebabkan atau menghalang mereka untuk pergi jauh," akui Pengarah Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia cawangan Kedah Faizul Azha Ibrahim.

Walhal, sudah beberapa kali isu akan masa depan industri ini dicerahkan dalam pelbagai pendekatan sama ada menerusi medium bersemuka, paparan media elektronik mahupun akhbar.

Namun demikian, masih tetap ada segelintir pengusaha kraf yang tegar mengekalkan pemikiran tradisi itu sekali gus menyebabkan komuniti ini tidak berani untuk mengoptimumkan pengeluaran produk.

Ketakutan dan stigma industri kampung itu mungkin juga berakar-umbi daripada faktor kemasukan produk kraf negara jiran seperti Indonesia, Vietnam yang akhirnya menyebabkan pengusaha kraf tempatan tidak berani untuk menyahut cabaran.

"Pengusaha kita tidak yakin keupayaan pengeluaran produk mereka sendiri. Contohnya, apabila mendapat tempahan tinggi mereka tidak berani untuk menerima tempahan itu," jelas beliau.

MUDAH BERPUAS HATI

Tidak terkecuali dalam membataskan lakaran perjuangan perkembangan industri warisan ini adalah sikap 'mudah berpuas hati' yang tercerna ataupun sebati dalam diri segelintir mereka.

Mereka lebih gemar berada dalam zon 'selesa' dengan bergantung kepada produk kraf sedia ada yang mendapat tarikan jualan walhal ia boleh dikembangkan lebih jauh lagi menerusi pembangunan sesuatu produk itu.

Bagi komuniti 'tegar' pembaharuan ini tidak mahu meletakkan diri dalam risiko bahaya ataupun menggapai cabaran, onak duri produk baru yang belum tentu akan nilai potensi pemasarannya.

Sedangkan, pembaharuan dan pembudayaan sahsiah kreativiti, inovasi dalam perusahaan kraf amat penting dan perlu diadaptasikan dalam kalangan usahawan.

Ini kerana, transformasi sedemikan akan membantu ke arah pemanjangan usia sesuatu produk, penjanaan keuntungan serta menambahbaik produk kraf agar lebih berdaya saing dalam mana-mana pasaran sekali pun.

"Kraftangan Malaysia cawangan Kedah turut membantu dari sudut rekaan kepada pengusaha kraf. Rekaan ini berdasarkan ciri-ciri terkini dan moden tetapi tidak ada pengabaian kepada nilai-nilai tradisi.

"Tetapi, agak menyedihkan apabila rekaan yang diberi itu tidak mendapat sambutan oleh segelintir pengusaha kraf kerana mereka tidak berani untuk ambil risiko dengan produk, dan rekaan baru. Mereka lebih selesa untuk mengekalkan rekaan sedia ada yang sudah mempunyai tempahan," katanya.

HALANGAN CAPAI RM1 BILION

Penularan dan pembiakan pemikiran sedemikian harus diambil perhatian jitu dan tidak boleh dipandang ringan kerana ia akan menghalang kepada matlamat Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia (Kraftangan Malaysia).

Sebagai sebuah badan yang membantu memartabatkan industri berkenaan, Kraftangan Malaysia telah menyasarkan agar nilai jualan produk itu akan mencapai RM1 bilion (seluruh negara) menjelang 2015.

Hanya berbaki dua tahun lebih sahaja untuk merealisasikan matlamat itu, justeru usaha membimbing pengusaha kraf perlu diagresifkan lagi termasuklah melengkapkan mereka dengan ilmu pengetahuan.

Ia perlu berterusan bagi menoktahkan penularan sikap negatif pengusaha kraf serta menukarkan ataupun mentransformasikan minda komuniti ini agar lebih berani menyahut cabaran.

LATIHAN KEUSAHAWAN


Atas faktor itu, Kraftangan Malaysia cawangan Kedah telah memberi penekanan khusus kepada penyaluran ilmiah dalam kalangan pengusaha menerusi penganjuran kursus keusahawanan dan motivasi.

"Dari semasa ke semasa, kita mengadakan program yang dikenali sebagai latihan keusahawanan yang bertujuan untuk memupuk sikap positif dalam diri mereka.

"Semasa kursus itu juga akan didedahkan potensi dan pasaran industri kraf. Ini akan membuka mata mereka bahawa sudah berapa ramai yang telah berjaya dan ia bukanlah sekadar perusahaan bertaraf industri kampung," kata Faizul Azha.

Dalam mengoptimumkan ataupun mengasah kreativiti pengusaha kraf pula, beliau berkata pendekatan secara konsultasi ataupun berdiskusi antara pereka Kraftangan Malaysia dan usahawan telah diterapkan.

Menerusi kaedah ini, mereka akan didedahkan dengan ciri-ciri moden, rekaan dan warna baharu serta merekabentuk semula sesuatu produk kraf. Contohnya, kalau dahulu anyaman mengkuang lebih sinonim dengan penghasilan produk tikar.

Tetapi, kini ia telah divariasikan seperti sarung telefon, iPad, beg tangan dan sebagainya yang secara tidak langsung memberi nilai tambah dalam menghadapi persaingan produk kraf negara luar.

INKUBATOR DAN MESIN

Usaha tidak terhenti di situ tetapi menjurus kepada pengumpulan dan penambahan bilangan pengusaha kraf dalam merealisasikan pencapaian jualan sebanyak RM1 bilion.

Penjanaan jumlah jualan ini akan membantu kepada penyumbangan sebanyak anggaran satu peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK). Justeru, Kraftangan Malaysia cawangan Kedah akan lebih agresif menjejaki pengusaha kraf untuk mendaftarkan mereka serta menjelaskan lebih lanjut mengenai skim inkubator dan program lain.

Skim inkubator, adalah skim melahirkan usahawan kraftangan di mana seseorang yang mahir dalam pembuatan sesuatu kraftangan itu didedahkan dengan ilmu keusahawanan dan dibantu dari sudut prasana dan seumpama.

Ini memberi peluang kepada pelajar lepasan Institut Kraf Negara (IKN) untuk berjinak dalam perusahaan kraf tetapi tiada modal, jelas Faizul Azha.

Di sini, mereka akan diberi kemudahan sewaan tapak dan penggunaan mesin selama tiga tahun di bengkel yang terletak di mana-mana pejabat Kraftangan Malaysia. Pada masa itu, mereka perlu belajar dan mengumpul modal sebelum keluar menjadi usahawan di premis sendiri," katanya sambil menambah Kraftangan Malaysia turut membantu pengusaha mempromosi produk kraf mereka.

-- BERNAMA 

No comments:

Post a Comment