Friday, November 9, 2012

Penubuhan Koperasi Pertanian Cahaya Baru Kolapis Berjaya Bantu Jana Pendapatan Ahli

BELURAN, 7 Nov (Bernama) -- Penubuhan Koperasi Pertanian Cahaya Baru Kolapis Sandakan Berhad sejak lima dekad lepas berjaya membantu 139 ahlinya menjana pendapatan.

Source from (Bernama): http://www.bernama.com/bernama/v6/bm/newsbusiness.php?id=707689
Published: November 08, 2012

Koperasi itu yang dahulunya dikenali sebagai Koperasi Sungai Balaban ditubuhkan pada 1961 dengan mengusahakan tanaman getah.

Pada 1995, koperasi itu menukar tanaman getah kepada tanaman kelapa sawit dalam usaha meningkatkan sumber pendapatan ahlinya dan menukar namanya kepada Koperasi Pertanian Cahaya Baru Kolapis Sandakan Berhad pada Mac 2011.

Pengerusi koperasi itu, Along Akim berkata pada awal penubuhannya, ia hanya beroperasi sendiri dan dibimbing oleh Suruhanjaya Koperasi Malaysia berpejabat di sini untuk mengusahakan tanah seluas 320 hektar.

Katanya koperasi mengambil keputusan beralih dari mengusahakan tanaman getah kepada kelapa sawit disebabkan tanaman itu mampu meningkatkan pendapatan.

Menurutnya, biar pun sebelum itu, koperasi mampu memberi pendapatan kepada ahlinya melalui tanaman getah, pihak pengurusan berusaha mencari pendekatan terbaik untuk meningkatkan lagi pendapatan ahli serta untuk bertahan lama.

Sehubungan itu, beliau berkata pada 1995, koperasi itu telah menjalin kerjasama dengan Felcra Berhad pada 1995 dengan menukar tanaman dari getah kepada kelapa sawit .

"Kerjasama itu menjadi landasan penting kepada kejayaan koperasi untuk menjadi antara koperasi yang berjaya di daerah Beluran," katanya kepada Bernama.

Along berkata ahli memperoleh pendapatan melalui pemberian dividen setiap tiga bulan sekali oleh Felcra dengan purata pendapatan ahli sebanyak RM5,000.

Ia bergantung kepada hasil tanaman kelapa sawit, jika pendapatan meningkat, sudah tentu dividen yang diagihkan kepada ahli juga naik, katanya.

Beliau berkata kehadiran Felcra, agensi di bawah Kerajaan Persekutuan memainkan peranan penting kepada koperasi untuk wujud sehingga ke hari ini.

Menurutnya, kejayaan terbaharu koperasi itu adalah memiliki bangunan sendiri di Kampung Kolapis di Beluran.

-- BERNAMA 

No comments:

Post a Comment