BEIJING, 22 Jun (Bernama) -- Sebanyak sepuluh syarikat Malaysia
mengambil bahagian dalam Ekspo Luxury China ke-2 untuk meneroka ekonomi
kedua terbesar di dunia itu.
Source from (Bernama): http://www.bernama.com/bernama/v7/bm/bu/newsbusiness.php?id=957956
Published: Jun 23, 2013
Produk dan perkhidmatan yang dipamerkan oleh syarikat-syarikat Malaysia
itu termasuklah pakaian mewah, barang kemas, hasil seni dan hadiah,
lukisan, barangan antik, kasut, produk penjagaan kulit, kosmetik, batik
dan kopi luwak.
Ini adalah kali pertama Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar
Malaysia (Matrade) menganjurkan penyertaan syarikat-syarikat Malaysia
sebagai langkah awal untuk menembusi pasaran ini, kata Pesuruhjaya
Perdagangan Kanan merangkap Kaunselor Perdagangan Matrade, Abu Bakar
Yusof.
Memandangkan China dijangka menjadi pasaran mewah terbesar di dunia
menjelang 2015, kini tepat pada masanya bagi syarikat-syarikat Malaysia
memanfaatkan potensi pasaran China yang sangat luas itu, katanya kepada
Bernama Sabtu.
Contohnya, kata beliau, kopi putih Malaysia telah menjadi jenis kopi yang sangat lumrah bagi pengguna China.
"Sekarang inilah masanya untuk memperkenalkan kopi luwak kepada pasaran
kelas sederhana atasan China," kata Abu Bakar, sambil menambah bahawa
langkah itu juga dianggap sebagai satu inisiatif untuk meningkatkan
eksport Malaysia yang disasarkan berganda dalam tempoh lima tahun.
China dijangka menyumbang jualan mewah global sebanyak kira-kira 20 peratus atau 180 bilion yuan (US$27 bilion) pada 2015.
Perangkaan menunjukkan pengguna China telah menjadi satu daripada
kumpulan pengguna mewah terbesar di dunia dan pasaran China telah
berkembang menjadi pasaran penggunaan mewah kedua di dunia.
Ekspo Luxury China Ke-2 yang diadakan di Pusat Pameran Antarabangsa
China ini, menarik pempamer jenama-jenama mewah dari 12 negara termasuk
Amerika Syarikat, Perancis, United Kingdom, Jerman, Itali, Australia dan
Switzerland, yang mempamerkan 86 jenama terkenal dari dalam dan luar
negara.
Sementara itu, Pengarah Urusan Asian Secrets Sdn Bhd, Victor Ooi Boon
Beng, berkata penyertaan syarikat itu dalam ekspo ini bertujuan untuk
mewujudkan kesedaran terhadap kopi luwak mewahnya di kalangan pengguna
China dan untuk mencari rakan kongsi.
Ooi berkata syarikat itu yakin dapat mencapai sasaran jualan bernilai
beberapa ratus ribu yuan pada pameran barangan mewah selama tiga hari
dari 22 hingga 24 Jun itu.
Public Gold Group, sebuah syarikat yang menyediakan perkhidmatan
bersepadu dalam perniagaan emas, menganggap China sebagai pasaran yang
sangat besar bagi perniagaannya.
Pengerusi Eksekutifnya, Datuk Louis Ng, berkata warga China melabur
dalam emas dan menyimpan emas sebagai barangan mewah sejak
berkurun-kurun lamanya dan dengan demikian beliau percaya permintaan
bagi emas fizikal pasti menggalakkan.
Beliau berkata syarikat itu memperkenalkan perkhidmatan Penyimpanan
Emas Khas (AGSS) kepada pasaran China kerana pengguna boleh menyimpan
emas fizikal mereka dalam bilik kebal yang dijamin keselamatannya oleh
Public Safe Management Sdn Bhd.
"Kami menyediakan urus niaga dalam talian 24 jam, yang sebut harga
belian atau jualannya boleh dipantau oleh pengguna pada bila-bila masa
mereka mahu," katanya.
Dilaporkan semalam bahawa penggunaan emas China melonjak lebih daripada
36 peratus kepada 456.3 tan metrik dalam empat bulan pertama tahun ini,
dan keseluruhan permintaan mungkin dalam lingkungan 900 hingga 1,000
tan metrik.
Persatuan Emas China meramalkan permintaan emas di China akan meningkat
tahun ini kerana orang ramai semakin kaya manakala pilihan pelaburan
terhad.
-- BERNAMA
No comments:
Post a Comment