Sunday, February 24, 2013

Batu Pahat bakal ‘bandar jajan’, perkasa pembagunan IKS

BATU PAHAT 22 Feb. - Pejabat Daerah Batu Pahat menyasarkan menjadikan daerah ini sebagai ‘bandar jajan’ (bandar makanan ringan) dengan memperkasa pembangunan perusahaan industri kecil dan sederhana (IKS) yang diusahakan masyarakat tempatan.

Source from (Utusan Malaysia): http://www.utusan.com.my/utusan/Johor/20130223/wj_03/Batu-Pahat-bakal-bandar-jajan-perkasa-pembagunan-IKS
Published: February 24, 2013

Pegawai Daerah, Ab. Wahab Ridwan berkata, sasaran itu bukan perkara mustahil direalisasikan kerana terdapat lebih 1,000 pengusaha makanan ringan seperti kerepek, kuih, keropok dan makanan sejuk beku beroperasi di sini.

Menurutnya, Batu Pahat sebelum ini dikenali sebagai daerah yang menghasilkan makanan ringan paling banyak oleh pelbagai pihak seperti usahawan koperasi, persatuan penduduk dan individu.

“Oleh itu, pejabat daerah mahu mereka (pengusaha) meneruskan perusahaan ini selain mendapat sokongan kami untuk menjadikan daerah Batu Pahat sebagai ‘bandar jajan’ di negeri ini, sekali gus menjadi lokasi persinggahan pelancong.

“Bagi merealisasikan hasrat itu, pengusaha akan dibantu dari segi kewangan, nasihat dan kursus tertentu menerusi kerjasama dengan agensi kerjaan seperti Majlis Amanah Rakyat (Mara)," katanya semasa melawat pengusaha IKS di Semerah, di sini kelmarin.

Turut hadir Jawatankuasa Penyelarasan Mukim-Mukim (JPMM) Dewan Undangan Negeri (DUN) Semerah, Datuk Ariss Samsudin.

Mengenai lawatannya, Ab. Wahab berkata, pengusaha IKS di daerah ini akan dipantau bagi memastikan tiada yang menjalankan perniagaan secara ‘sekerat jalan’ selepas mendapat bantuan kewangan.

No comments:

Post a Comment