Sunday, July 22, 2012

Kesedaran berkoperasi di kalangan masyarakat di Melaka meningkat

Source from (Utusan Malaysia): http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0721&pub=Utusan_Malaysia&sec=Selatan&pg=ws_04.htm

Published: July 21, 2012

JASIN 20 Julai - Tahap kesedaran berkoperasi di kalangan masyarakat di negeri ini meningkat dengan ketara apabila sebanyak 35 koperasi telah didaftarkan Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) bagi tempoh enam bulan pertama tahun ini.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, jumlah itu meliputi 12 koperasi kariah masjid dan sembilan koperasi keluarga.

"Daripada statistik ini jelas memberi gambaran kesedaran berkoperasi di kalangan penduduk di negeri ini telah meningkat dengan ketara.

"Berdasarkan statistik tahun lalu, seramai 180,429 menjadi ahli kepada 335 koperasi yang terdapat di negeri ini.

"Daripada jumlah itu, sebanyak RM69.7 juta modal syer dan yuran telah diperoleh manakala modal pusingan perniagaan pula sebanyak RM92.8 juta," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap dan merasmikan Coopmart Melaka Halal Hub di Melaka Halal Hub, Serkam, di sini semalam.

Turut hadir, Pengerusi Jawatankuasa Perindustrian, Perdagangan, Pembangunan Usahawan dan Koperasi negeri, Datuk Abdul Ghafaar Atan; Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Serkam, Datuk Ghazale Muhamad; Pengerusi Koperasi Usahawan Halal Hub Melaka Berhad (KUHHMB), Datuk Dr. Ir. Ahmad Zaini Mohd. Amin dan Pengarah Urusan Melaka Halal Hub Sdn. Bhd., Datin Nor Sabrina Mohd. Noor.
Menurut Mohd. Ali, KUHHMB yang didaftarkan secara rasmi pada 31 Mei lalu dalam usia yang begitu muda telah berjaya mengorak langkah menubuhkan Coopmart Melaka Halal Hub.

Kata beliau, sesebuah koperasi sepatutnya perlu bergerak dalam tempoh sekurang-kurang 18 bulan dan mempunyai kedudukan simpanan bank yang kukuh sebelum mendapatkan bantuan lain daripada SKM.

No comments:

Post a Comment