Tuesday, March 6, 2012

Koperasi bantu biayai Tukar

Source From (Harian Metro): http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/KoperasibantubiayaiTukar/Article/index_html

Published: on 06 March 2012

KEMENTERIAN Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) menyasarkan sebanyak 500 peruncit di seluruh negara menyertai program Transformasi Kedai Runcit (Tukar) tahun ini.
Sehingga kini, sebanyak 49 kedai runcit sudah menyertai program tersebut.

Ketua Penolong Pengarah KPDNKK Putrajaya, Nor Azhar Manap berkata program Tukar itu menarik 519 peruncit yang menyaksikan jualan masing-masing meningkat antara 10 peratus sehingga 200 peratus mengikut lokasi.

“KPDNKK bercadang untuk mengadakan satu sistem baru bagi permohonan program Tukar yang ditolak iaitu kaedah pinjaman daripada koperasi bagi mendapatkan pembiayaan,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan seminar latihan dan pembangunan Tukar yang dikendalikan Aeon Co (M) Bhd di Seberang Prai City di Bukit Mertajam, Pulau Pinang semalam.

Menurut Nor Azhar, kementerian juga akan menyemak semula penyertaan yang ditolak, sambil menambah sebanyak 2,000 permohonan diterima tahun lalu, tetapi hanya 519 yang layak mendapat pinjaman.


Inisiatif ini adalah kerjasama antara kerajaan, pengendali pasar raya besar seperti Carrefour, Tesco, Sunshine, Mydin dan Aeon untuk memodenkan kedai runcit tradisional. - Bernama

No comments:

Post a Comment